• Vasile Mogos

    CDI Oilfield Services, lider de piata in domeniul furnizarii de echipamente si servicii pentru operatiunile de exploatare a sondelor in Romania si in regiune, sarbatoreste in acest an cea de-a zecea aniversare – 10 ani de inovatii in aceasta sfera de activitate ... Citeste mai mult..
  • Spencer Coca

    Mazarine Energy va investi pana la 500 de milioane de dolari in Romania in perioada urmatoare.Spencer Coca este director general al Mazarine Energy Romania srl, subsidiara companiei olandeze Mazarine Energy BV. ... Citeste mai mult..
  • Iulian-Robert Tudorache

    Iulian-Robert Tudorache - Secretar de stat in Ministerul Energiei, coordonator al sectorului de petrol si gaze naturale din cadrul ministerului, a condus recent delegatia oficiala a Romaniei la Congresul Mondial ... Citeste mai mult..
  • Gerd Bommer

    Potrivit Ministerului Afacerilor Externe al Romaniei, Austria este unul dintre principalii parteneri comerciali si al doilea cel mai mare investitor ... Citeste mai mult..
  • Alexandru Vidu

    Grupul Bureau Veritas, lider mondial in certificarea diferitelor sisteme de management, cu birouri in peste 140 de tari si mai mult de 100.000 de certificate emise ... Citeste mai mult..
  • Ionut Purica

    Ce atuuri are Romania in cadrul Uniunii Europene, dar si ce riscuri de tara exista? Cu ce provocari majore se confrunta mediul de afaceri ... Citeste mai mult..
  • Alexandra Damascan Armegioiu

    Serinus Energy, compania canadiana care detine Winstar Satu Mare, si-a anuntat recent planurile de investitii cu privire la concesiunea ... Citeste mai mult..
  • Torgeir Olsen

    Odfjell Well Services (OWS) este o companie internationala de top, cu o indelungata istorie si cu o bogata experienta, care asigura servicii ... Citeste mai mult..
  • EUGENIA GUSILOV

    Romania Energy Center (ROEC) este primul think tank independent, in limba engleza, din Romania dedicat domeniului energiei ... Citeste mai mult..
  • Liviu Ilasi

    Anul acesta, transportatorul national de titei si produse derivate prin conducte si pe calea ferata, a marcat 115 ani de existenta ... Citeste mai mult..
  • Alberto Collamati

    Compania Weatherford International - unul dintre cei mai importanti furnizori, la nivel global, de solutii inovative, tehnologie si ... Citeste mai mult..
  • Virgil Metea

    In contextul agitat al reconfigurarii pietei energetice europene si al scaderii pretului gazelor naturale, am stat de vorba cu domnul Virgil Metea... Citeste mai mult..
  • Mariana Gheorghe

    Despre situatia actuala a pietei petrolului si strategia de sustenabilitate pe termen mediu si lung a companiei am discutat pe larg in cadrul interviului ... Citeste mai mult..
  • Karl Leidenfrost

    Pentru PPS Pipeline Systems, parte a grupului austriac Habau, anul 2000 a marcat inceputul activitatii in Romania. Cum au demarat operatiunile pe ... Citeste mai mult..
  • John L. Knapp

    ExxonMobil Exploration and Production Romania Limited ocupa, in prezent, pozitia de presedinte al Asociatiei Romane a Concesionarilor Offshore ... Citeste mai mult..
  • Iulian Iancu

    Realizarea Uniunii Energetice constituie una dintre prioritatile agendei europene, iar Romania, ca stat membru, si-a asumat o serie de angajamente ... Citeste mai mult..
  • Costel Lungu & Marius Cioaca

    Kraftanlagen Romania, fondata in anul 2007, si-a largit, incepand cu 2014, aria de servicii oferite clientilor, adaugandu-si in portofoliu executia de proiecte pentru intreg sectorul de petrol si gaze, Citeste mai mult..
  • Neil Anthony Morgan

    Modernizarea rafinăriei Petrobrazi, finalizată anul trecut, a marcat un moment de referinţă pentru OMV Petrom. Ce impact a avut acest proces asupra ţintei de profitabilitate, care sunt priorităţilestrategice şi ce buget ... Citeste mai mult..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

OUG 64/2016: CONTROVERSE SI ARGUMENTE

15 Noi 2017

Raportul de adoptare a Ordonantei de Urgenta 64/2016, prin care producatorii de gaze sunt obligati sa tranzactioneze minimum 70% din productie pe OPCOM a facut din nou cale intoarsa la Comisia pentru industrii si servicii a Camerei Deputatilor, dupa ce plenul a cerut renuntarea la acordarea statutului de monopol in defavoarei Bursei Romane de Marfuri. Adoptata in forma stabilita in cadrul comisiei, ordonanta ar fi putut duce la declansarea unei proceduri de infringement din partea Comisiei Europene, a avertizat recent Comisarul european pentru energie si schimbari climatice Miguel Arias Cañete.
In varianta comisiei parlamentare, OPCOM va detine monopolul operarii pietelor centralizate de gaze naturale, iar producatorii vor fi obligati sa tranzactioneze de la 1 ianuarie 2018 marfa pe aceste piete, cu o prevedere initiala de 70% din productie, procent majorat anual de guvern „pana la atingerea cotei de 100%”. Scoaterea de pe piata tranzactiilor de gaze a Bursei Romane de Marfuri ar aduce „atingeri grave nu numai dreptului de proprietate si de libera initiativa, dar si unor obiective si proiecte economice fundamentale ale Romaniei, precum si ordinii si normelor UE” - este avertismentul lansat pana in prezent de Bursa Romana de Marfuri, Asociatia Romana a Companiilor de Explorare si Productie Petroliera (ROPEPCA) si de Asociatia Romana a Concesionarilor Offshore din Marea Neagra (Romanian Black Sea Titleholders Association – RBSTA).

BRM VORBESTE DESPRE QUASI–NATIONALIZARE

Bursa Romana de Marfuri a solicitat Parlamentului, inaintea votului final pe marginea OUG 64/2016, sa evite o tulburare majora a activitatii economice intr-un domeniu vital de activitate, cel al tranzactionarii gazelor. „Comisia de industrii si servicii, functionand ca un sui-generis mecanism de redistribuire a resurselor, inclusiv private, in economia romaneasca si depasindu-si menirea de a reglementa generic, a ignorat pana acum observatiile celorlalte autoritati, ale specialistilor si practicienilor si si-a concentrat energia pentru a propune o lege cu dedicatie directa! De retinut este faptul ca nu exista justificari obiective pentru introducerea monopolului si pentru quasi–nationalizarea care se preconizeaza a avea loc, iar argumentele presupus tehnice au fost pe rand toate demontate de catre institutiile competente ale statului (Ministerul Energiei, ANRE, Consiliul Concurentei) si cele europene (Comisia Europeana, Agentia Europeana de Reglementare a Energiei, Asociatia Europeana a Traderilor de Energie). Cu toate acestea, justificarile neadevarate si false ale amendamentului 6 sunt in continuare prezentate catre dvs., in scopul dezinformarii si inducerii in eroare. Pe dreptul comun, se propune, pur si simplu, deposedarea discretionara a unui agent economic de bunul sau, de rezultatul investitiilor sale. Altcineva, nominalizat direct, va primi bunul referit, impreuna cu un monopol total al serviciilor aferente, justificat nicicum de realitatea practica a performantelor sale. O industrie intreaga va fi adiacent perturbata. Cetateanul - consumator final va suferi si el, prin eliminarea unui palier de concurenta pe lantul de formare a pretului. Creativitatea, calitatea serviciilor, noul, spiritul antreprenorial specific agentilor economici privati vor fi eliminate. S-a sesizat ca proiectul de act normativ aduce atingeri grave nu numai dreptului de proprietate si de libera initiativa, dar si unor obiective si proiecte economice fundamentale ale Romaniei, precum si ordinii si normelor UE”, au transmis reprezentantii Bursei deputatilor.

PETROLISTII SE PLANG DE REGIMUL DISCRIMINATORIU

Companiile petroliere care detin concesiuni in Marea Neagra sustin la randul lor ca „obligatia de a tranzactiona gaze naturale, intr-o maniera prestabilita, exclusiv pe platforma OPCOM constituie o politica restrictiva din punct de vedere comercial si introduce un regim discriminatoriu intre regulile de comercializare a gazelor naturale pentru productia interna si regulile aplicabile importurilor de gaze naturale, intrucat producatorii straini vor avea dreptul de a incheia contracte bilaterale negociate direct cu consumatori mari din Romania, in vreme ce producatorii autohtoni de gaze naturale nu vor avea voie sa incheie asemenea contracte”. Pentru ele, sunt vitale contractele pe termen lung de livrare de gaze, pentru ca doar pe baza lor pot asigura finantarea bancara a proiectelor de explorare si exploatare.

AVERTISMENT DE LA BRUXELLES

Comisarul european pentru energie si schimbari climatice Miguel Arias Cañete a transmis pe data de 9 octombrie un avertisment clar autoritatilor de la Bucuresti in legatura cu adoptarea controversatei ordonante in actuala forma. Acesta a trimis o scrisoare factorilor decidenti din Romania, inclusiv Presedintelui Comisiei pentru industrii si servicii din Camera Deputatilor, Iulian Iancu, in care avertiza ca Romania risca procedura de infringement daca amendamentele prin care OPCOM va detine monopolul operarii pietelor centralizate de gaze naturale, iar producatorii vor fi obligati sa tranzactioneze de la 1 ianuarie 2018 marfa pe aceste piete, cu o prevedere initiala de 70% din productie, procent majorat anual de guvern, pana la atingerea cotei de 100%, vor fi adoptate definitiv de Parlament.

EFECTE NEGATIVE INVENTARIATE DE ROPEPCA

ROPEPCA a solicitat membrilor Parlamentului sa ia o decizie in ceea ce priveste amendamentele propuse la OUG 64/2016 care sa tina cont de punctele de vedere exprimate de toate partile interesate, inclusiv de catre reprezentantii industriei, avertizand asupra riscurilor pe care o astfel de decizie le ridica impotriva bunei functionari a pietei de gaze naturale. „Obligatia propusa pentru producatorii de gaze naturale de a comercializa intreaga cantitate de gaze naturale produsa domestic exclusiv pe platforma romana de tranzactionare de gaze naturale pentru o perioada nelimitata de timp reprezinta restrictii asupra acordurilor comerciale bilaterale agreate prin negociere directa, livrarilor transfrontaliere de gaze naturale agreate prin negociere directa, reprezentand in fapt o interdictie asupra comertului de gaze naturale direct bilateral cu furnizori, traderi si consumatori din alte state membre”, sustin prin intermediul unui comunicat de presa reprezentantii asociatiei. De asemenea, afirma ROPEPCA, vor fi afectate exporturile de gaze naturale, dar si dreptul producatorilor de a dispune liber de gazul natural produs, asa cum este stipulat in acordurile de concesiune incheiate cu Guvernul Romaniei. In prezent, in Romania exista peste 400 de zacaminte petrolifere si peste 13.000 de sonde active. Pentru mentinerea constanta a nivelului productiei de titei si gaze este nevoie de investitii semnificative si de un cadru fiscal stabil, predictibil si prietenos, precum si de o piata libera de tranzactionare care sa permita stabilirea unor preturi corecte, reflectand realitatile care determina evolutia industriei.

EXPLICATII SI ACUZATII SUPLIMENTARE

Pus in fata acestei avalanse de acuze, presedintele Comisiei pentru industrii si servicii, care a fost si initiatorul controversatelor modificari la OUG 64/2016, sustine ca autoritatile de la Bruxelles au fost informate in mod voit eronat in legatura cu acest subiect. „In mod intentionat sau nu, eu cred ca i-au fost prezentate presedintelui Comisiei Europene datele in mod manipulatoriu si eronat, respectiv i s-a sugerat ca transparenta inseamna tranzactionare fizica in punctul virtual si ca avem indeplinite conditiile de transparenta, ceea ce nu este corect pentru ca pe noi nu ne interesa transparenta din tranzactionare fizica, ci transparenta in felul de formare a pretului la gaze naturale. Aceasta este o prima confuzie”, a punctat Iulian Iancu. „A doua confuzie a fost legata de procentul de 70-30, in care i s-a sugerat ca 70% din productia de gaze naturale a Romaniei nu mai poate fi data niciodata la export, ceea ce insemna ca puneam o bariera la export in mod artificial, desi ordonanta domnului Ciolos prevedea ca 100% putem sa dam la export. Vorbim de o manipulare vizibila. Am sa-i cer domnului comisar sa avem o intalnire, inteleg ca domnia sa cunoaste aceste detalii, ca e un bun cunoscator al domeniului, ca putem avea o discutie cu argumente si contraargumente asupra acestui subiect in ceea ce priveste Romania”, a mai precizat deputatul.Iulian IancuIn opinia presedintelui Comisiei pentru industrii si servicii, in spatele nemultumirilor exprimate de BRM vizavi de amendamentele introduse in OUG 64/2016 stau companiile OMV si Gazprom. Bursa de la Viena a transmis autoritatilor din Romania doua scrisori prin care isi exprima interesul de a deveni platforma de tranzactionare a gazelor romanesti, iar aceasta situatie i-ar avantaja pe cei de la Gazprom si OMV, sustine Iulian Iancu. Dupa cum a declarat acesta recent, in cadrul unei conferintei, cele doua companii intentioneaza sa mute la Viena tranzactiile cu gaze romanesti, astfel incat Gazprom sa aduca in Romania o cantitate mai mare de gaze rusesti. „Trebuie sa punem anumite criterii pe care trebuie sa le indeplineasca cei care vor sa fie platforme de tranzactionare a gazelor. Daca punem aceste criterii, sunteti siguri ca Gazprom nu indeplineste aceste criterii in secunda doi si vine cu o societate din Viena si in acel moment tranzactiile din Romania vor fi facute pe platforma rusilor? Atunci cine este avantajat? Este o mare capcana. Bursa ne este introdusa in fata pentru ca din spate noi avem deja doua solicitari ale Bursei din Viena sa fie ei cei care tranzactioneaza. Si atunci o sa vedeti combinatia Gazprom - OMV cum tranzactioneaza gazele la Viena, pentru ca noi nu putem sa impunem producatorului sa tranzactioneze neaparat pe OPCOM sau pe Bursa Romana. Acesta tranzactioneaza pe ce piata vrea si o va face pe cea din Viena. De ce ne-au scris? De ce ei au o singura bursa, impusa prin lege, si vor neaparat sa fie si la noi?”, a argumentat Iancu.

CINE CASTIGA SI CINE PIERDE

„Cine castiga daca scot din tara 50% din gazele Romaniei, unde ma duc sa ma adresez? La Gazprom. Iata cum este intoarsa ecuatia. Avem pe masa obligatia de a fi transparenti, la care tinem foarte mult. Intelegem ca este nevoie de un contract si de investitii foarte mari, dar haideti sa gasim solutia prin care aceste contracte sa fie transparente”, a mai afirmat Iulian Iancu, adaugand ca in situatia in care gazele din Marea Neagra vor fi exportate, in loc sa fie vandute pe bursa din Romania, va fi lovita securitatea nationala a Romaniei, iar consumatorul roman va fi discriminat, in timp ce Romania va fi apoi nevoita sa importe mai mult gaz de la Gazprom.
Ecuatia nu a putut fi deocamdata rezolvata, dezbaterile continua, iar partile interesate sunt inca departe de un acord.

Share this post

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  • Toate
  • Analiza
  • Interviu
  • Petrol & Gaze
  • Default
  • Titlu
  • Data
  • Aleator
Incarca mai mult "tine SHIFT key pentru a incarca tot" Incarca tot