• Vasile Mogos

    CDI Oilfield Services, lider de piata in domeniul furnizarii de echipamente si servicii pentru operatiunile de exploatare a sondelor in Romania si in regiune, sarbatoreste in acest an cea de-a zecea aniversare – 10 ani de inovatii in aceasta sfera de activitate ... Citeste mai mult..
  • Spencer Coca

    Mazarine Energy va investi pana la 500 de milioane de dolari in Romania in perioada urmatoare.Spencer Coca este director general al Mazarine Energy Romania srl, subsidiara companiei olandeze Mazarine Energy BV. ... Citeste mai mult..
  • Iulian-Robert Tudorache

    Iulian-Robert Tudorache - Secretar de stat in Ministerul Energiei, coordonator al sectorului de petrol si gaze naturale din cadrul ministerului, a condus recent delegatia oficiala a Romaniei la Congresul Mondial ... Citeste mai mult..
  • Gerd Bommer

    Potrivit Ministerului Afacerilor Externe al Romaniei, Austria este unul dintre principalii parteneri comerciali si al doilea cel mai mare investitor ... Citeste mai mult..
  • Alexandru Vidu

    Grupul Bureau Veritas, lider mondial in certificarea diferitelor sisteme de management, cu birouri in peste 140 de tari si mai mult de 100.000 de certificate emise ... Citeste mai mult..
  • Ionut Purica

    Ce atuuri are Romania in cadrul Uniunii Europene, dar si ce riscuri de tara exista? Cu ce provocari majore se confrunta mediul de afaceri ... Citeste mai mult..
  • Alexandra Damascan Armegioiu

    Serinus Energy, compania canadiana care detine Winstar Satu Mare, si-a anuntat recent planurile de investitii cu privire la concesiunea ... Citeste mai mult..
  • Torgeir Olsen

    Odfjell Well Services (OWS) este o companie internationala de top, cu o indelungata istorie si cu o bogata experienta, care asigura servicii ... Citeste mai mult..
  • EUGENIA GUSILOV

    Romania Energy Center (ROEC) este primul think tank independent, in limba engleza, din Romania dedicat domeniului energiei ... Citeste mai mult..
  • Liviu Ilasi

    Anul acesta, transportatorul national de titei si produse derivate prin conducte si pe calea ferata, a marcat 115 ani de existenta ... Citeste mai mult..
  • Alberto Collamati

    Compania Weatherford International - unul dintre cei mai importanti furnizori, la nivel global, de solutii inovative, tehnologie si ... Citeste mai mult..
  • Virgil Metea

    In contextul agitat al reconfigurarii pietei energetice europene si al scaderii pretului gazelor naturale, am stat de vorba cu domnul Virgil Metea... Citeste mai mult..
  • Mariana Gheorghe

    Despre situatia actuala a pietei petrolului si strategia de sustenabilitate pe termen mediu si lung a companiei am discutat pe larg in cadrul interviului ... Citeste mai mult..
  • Karl Leidenfrost

    Pentru PPS Pipeline Systems, parte a grupului austriac Habau, anul 2000 a marcat inceputul activitatii in Romania. Cum au demarat operatiunile pe ... Citeste mai mult..
  • John L. Knapp

    ExxonMobil Exploration and Production Romania Limited ocupa, in prezent, pozitia de presedinte al Asociatiei Romane a Concesionarilor Offshore ... Citeste mai mult..
  • Iulian Iancu

    Realizarea Uniunii Energetice constituie una dintre prioritatile agendei europene, iar Romania, ca stat membru, si-a asumat o serie de angajamente ... Citeste mai mult..
  • Costel Lungu & Marius Cioaca

    Kraftanlagen Romania, fondata in anul 2007, si-a largit, incepand cu 2014, aria de servicii oferite clientilor, adaugandu-si in portofoliu executia de proiecte pentru intreg sectorul de petrol si gaze, Citeste mai mult..
  • Neil Anthony Morgan

    Modernizarea rafinăriei Petrobrazi, finalizată anul trecut, a marcat un moment de referinţă pentru OMV Petrom. Ce impact a avut acest proces asupra ţintei de profitabilitate, care sunt priorităţilestrategice şi ce buget ... Citeste mai mult..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Interviu cu Neil Anthony Morgan

05 Aug 2015

Downstream Oil, rezultate operaţionale cu 132% mai mari decât în T1 2014

Modernizarea rafinăriei Petrobrazi, finalizată anul trecut, a marcat un moment de referinţă pentru OMV Petrom. Ce impact a avut acest proces asupra ţintei de profitabilitate, care sunt priorităţile strategice şi ce buget de investiţii va fi alocat pentru acest segment de activitate în 2015 am aflat din discuţia cu dl. Neil Anthony Morgan, responsabil cu activitatea de Downstream Oil în cadrul OMV Petrom.

Mr-Neil-MorganPetroleum Industry Review: Domnule Morgan, aveţi o experienţă de peste 20 de ani în domeniul tehnologiilor de rafinare şi petrochimice. Cum evaluaţi sectorul de rafinare din România şi pe plan regional? Care este situaţia în prezent în ceea ce priveşte raportul dintre capacitatea de rafinare şi cererea de combustibil?

Neil Anthony Morgan: Sectorul de rafinare din Europa s-a aflat deja, în ultimul deceniu, în situaţia de a înregistra supraproducţie. De când am venit la Petrom, în anul 2008, 16 rafinării europene au fost închise. Până anul acesta, când marja de profit s-a îmbunătăţit, rafinăriile au funcţionat într-un mediu economic foarte concurenţial. Pe de o parte, exista presiunea profitabilităţii: marja de profit în rafinare a devenit negativă în 2010 şi a rămas la fel timp de cinci ani, până în ultimul trimestru din 2014. Pe de altă parte, este mare nevoie de investiţii, având în vedere că Uniunea Europeană a impus noi norme privind calitatea combustibililor şi în privinţa reducerii poluării. În aceste condiţii, multe rafinării nu şi-au permis modernizarea capacităţilor şi au fost nevoite să închidă. Chiar şi în prezent putem vorbi despre un exces al capacităţii de rafinare pe piaţa europeană, dar la un nivel mai redus decât în urmă cu zece ani. Rapoarte recente indică un viitor mai degrabă tulbure pentru industria de rafinare din Europa, estimând că actuala capacitate de rafinare se va reduce cu încă 16 la sută până în 2020. O altă presiune vine din partea noilor capacităţi construite în China, India şi în Orientul Mijlociu, concomitent cu un mediu de reglementare mai strict în Europa, ceea ce a dus, în cele din urmă, la creşterea costului de producţie. De exemplu, începând cu 2015, Europa a introdus o limită mai strictă a nivelului de conţinut de sulf al combustibililor (0,1 la sută) utilizaţi de navele maritime şi are în vedere reducerea în continuare a emisiilor de noxe ale motorinei. Pe de altă parte, aceste constrângeri nu există în alte regiuni ale lumii: de exemplu, în India, standardele actuale privind combustibilii sunt echivalente cu Euro 3, în timp ce China are în vedere introducerea de norme similare cu Euro 5 abia în 2017. Pentru mine, ca cetăţean, este bine că voi respira un aer mai curat datorită standardelor de mediu mai stricte. Dar, ca manager de rafinărie, sunt conştient că voi avea costuri mai mari şi că voi avea nevoie de investiţii suplimentare.

Petroleum Industry Review: Având în vedere contextul economic mondial actual, cum vedeţi evoluţia marjelor de rafinare şi a cererii de combustibil în perioada următoare?

Mr-Neil-MorganNeil Anthony MorganÎntr-un mediu al preţurilor reduse la petrol, putem anticipa creşterea eficienţei rafinăriilor. La mijlocul lui 2014, înainte de începerea scăderilor preţului petrolului, rata de profit a rafinării în Europa era de circa 4 dolari pe baril. Rata medie de profit este acum semnificativ mai mare în comparaţie cu vara lui 2014 şi aceasta a adus o gură de aer proaspăt companiilor integrate de petrol şi gaze, rezultatele bune din sectorul de rafinare compensând pierderea de venituri din activităţile upstream. Totuşi, este de aşteptat ca marja de profit a sectorului de rafinare din Europa să scadă, mai ales din cauza supracapacităţii de rafinare de care vorbeam de pe continent. În privinţa cererii de combustibil, s-a înregistrat o creştere la nivelul Europei, în special la benzină, dar rămâne de văzut în ce proporţie asemenea evoluţii vor cunoaşte o consolidare pe termen lung. Referitor la piaţa din România, în primul trimestru din 2015 au apărut semnele unei reveniri treptate a consumului de combustibil, care s-a reflectat şi în volumele comercializate.

Petroleum Industry Review: Cum apreciaţi dinamica preţurilor combustibililor în România şi în zona euro pe fondul întreruperii scăderii cotaţiilor petrolului din ultimul timp?

Neil Anthony MorganPolitica de preţuri a OMV Petrom se bazează pe cotaţiile internaţionale la benzină şi motorină, este influenţată de fiscalitate şi de concurenţa pe plan local. În prezent, nivelul taxării depăşeşte în România 50 la sută din preţul combustibilului, nivelul fiscalizării fiind comparabil cu cele mai multe state membre ale Uniunii Europene. Acciza este o taxă absolută, calculată în volum pe litru şi a rămas neschimbată în ultimul an. Astfel, schimbările de preţ legate de contextul internaţional pot influenţa 50 la sută din preţul cu amănuntul. De asemenea, cotaţiile la benzină şi motorină au scăzut într-o măsură mai mică decât preţurile la ţiţei şi această scădere a fost parţial compensată de deprecierea monedei naţionale faţă de dolar, de la 3,23RON/USD la peste 4,00RON/USD. Acestea sunt elementele care explică de ce preţul combustibililor şi preţul ţiţeiului nu au scăzut în acelaşi ritm în ultimul an.

Petroleum Industry Review: Care consideraţi că este cea mai importantă arie din sectorul dvs. de activitate?

Neil Anthony MorganEu privesc compania ca pe un motor complex. Fiecare activitate reprezintă o mică rotiţă şi joacă un anumit rol pentru ca întreg mecanismul să poată funcţiona. Pentru OMV Petrom, perioade precum cea actuală confirmă importanţa unei companii integrate. În actualul context de pe piaţa petrolului a fost utilă existenţa unei rafinării moderne, care a putut compensa pierderile de venituri din activităţile upstream, în timp ce, de-a lungul anilor, explorarea şi producţia au oferit susţinere sectorului de rafinare, într-un mediu mai puţin favorabil. În prezent ne concentrăm pe optimizarea activităţilor (reducerea consumului de energie şi a emisiilor într-o proporţie mai mare) şi creşterea gradului de flexibilitate, astfel încât compania să se poată adapta rapid condiţiilor de piaţă.

Petroleum Industry Review: Care sunt principalele beneficii ale procesului de modernizare a rafinăriei Petrobrazi, finalizat în 2014? Care a fost impactul modernizării asupra rezultatelor financiare ale companiei?

Neil Anthony Morgan: Modernizarea rafinăriei Petrobrazi a reprezentat un program extrem de complex demarat în 2010 şi finalizat în 2014, care a presupus investiţii de 600 de milioane de euro. În esenţă, toate facilităţile importante din cadrul rafinăriei Petrobrazi au fost modernizate sau înlocuite, inclusiv unitatea de distilare atmosferică şi în vid, unitatea de cocsare, fabrica de hidrogen, unitatea de desulfurare. Principalele obiective au fost legate de creşterea producţiei de distilate medii şi de reducerea consumului de combustibil cu 25 la sută, rezultând astfel o creştere a marjei de profit cu 5 dolari. Totodată, rafinăria Petrobrazi are acum flexibilitatea necesară trecerii de la producţia de benzină la producţia de distilate medii. Începând cu luna martie 2015 s-a atins ţinta de profitabilitate, iar divizia Downstream Oil a raportat rezultate operaţionale pozitive (EBIT) de 174 de milioane de lei, cu 132 la sută mai mari decât în primul trimestru din 2014.

Petroleum Industry Review: Ce se va întâmpla cu rafinăria Arpechim? Ce sectoare de activitate vor fi menţinute în cadrul acesteia?

Neil Anthony Morgan: Avem în vedere construirea la Arpechim a unui depozit de ţiţei şi de produse petroliere derivate. Am notificat autorităţile şi am început demersurile pentru obţinerea de aprobări. Rămânem deschişi opţiunilor în cazul în care autorităţile găsesc o altă soluţie pentru Arpechim.

petrobraziPetroleum Industry Review: Care sunt cele mai importante programe de eficienţă energetică şi programe de mediu derulate în prezent de OMV Petrom?

Neil Anthony Morgan: La momentul actual, rafinăria Petrobrazi poate procesa întreaga producţie a OMV Petrom în România, ceea ce ne face o companie integrată 100 la sută. În urma programului de modernizare nu mai este necesară oprirea în fiecare an a rafinăriei pentru lucrări de întreţinere, ceea ce are ca rezultat creşterea ratei de utilizare. Consumul de combustibil pe parcursul procesului de rafinare a scăzut cu 25 la sută, astfel încât, dintr-o rafinărie care în anii ‘80 utiliza tehnologii cu consum energetic ridicat, Petrobrazi se încadrează acum în normele europene. În ceea ce priveşte calitatea produselor, toţi combustibilii care ies pe poarta rafinăriei se încadrează în standardele europene, atât în privinţa termenilor de calitate, cât şi în privinţa emisiilor.

Petroleum Industry Review: Care este nivelul investiţiilor în sectorul downstream? Care sunt priorităţile strategice ale OMV Petrom privind sectorul downstream? Ce buget de investiţii aveţi pentru perioada următoare?

Neil Anthony Morgan: Modernizarea rafinăriei Petrobrazi a reprezentat un moment de referinţă pentru activităţile sectorului downstream al OMV Petrom. În viitorul apropiat nu mai putem vorbi despre un proiect de o asemenea amplitudine. Cu toate acestea, vom continua să investim. Unul din proiectele majore este modernizarea terminalului de combustibili de la Cluj, care va fi finalizată anul acesta, terminalul urmând să devină un important punct logistic pentru marketing şi distribuţie în partea de vest a ţării. Alte proiecte mai mici sunt legate de modernizarea şi utilarea staţiilor de alimentare ale Petrom. Bugetul de investiţii pentru Downstream Oil ar trebui să ajungă la circa 100 de milioane de euro în 2015.

Share this post

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  • Toate
  • Analiza
  • Interviu
  • Petrol & Gaze
  • Default
  • Titlu
  • Data
  • Aleator
Incarca mai mult "tine SHIFT key pentru a incarca tot" Incarca tot