• Vasile Mogos

    CDI Oilfield Services, lider de piata in domeniul furnizarii de echipamente si servicii pentru operatiunile de exploatare a sondelor in Romania si in regiune, sarbatoreste in acest an cea de-a zecea aniversare – 10 ani de inovatii in aceasta sfera de activitate ... Citeste mai mult..
  • Spencer Coca

    Mazarine Energy va investi pana la 500 de milioane de dolari in Romania in perioada urmatoare.Spencer Coca este director general al Mazarine Energy Romania srl, subsidiara companiei olandeze Mazarine Energy BV. ... Citeste mai mult..
  • Iulian-Robert Tudorache

    Iulian-Robert Tudorache - Secretar de stat in Ministerul Energiei, coordonator al sectorului de petrol si gaze naturale din cadrul ministerului, a condus recent delegatia oficiala a Romaniei la Congresul Mondial ... Citeste mai mult..
  • Gerd Bommer

    Potrivit Ministerului Afacerilor Externe al Romaniei, Austria este unul dintre principalii parteneri comerciali si al doilea cel mai mare investitor ... Citeste mai mult..
  • Alexandru Vidu

    Grupul Bureau Veritas, lider mondial in certificarea diferitelor sisteme de management, cu birouri in peste 140 de tari si mai mult de 100.000 de certificate emise ... Citeste mai mult..
  • Ionut Purica

    Ce atuuri are Romania in cadrul Uniunii Europene, dar si ce riscuri de tara exista? Cu ce provocari majore se confrunta mediul de afaceri ... Citeste mai mult..
  • Alexandra Damascan Armegioiu

    Serinus Energy, compania canadiana care detine Winstar Satu Mare, si-a anuntat recent planurile de investitii cu privire la concesiunea ... Citeste mai mult..
  • Torgeir Olsen

    Odfjell Well Services (OWS) este o companie internationala de top, cu o indelungata istorie si cu o bogata experienta, care asigura servicii ... Citeste mai mult..
  • EUGENIA GUSILOV

    Romania Energy Center (ROEC) este primul think tank independent, in limba engleza, din Romania dedicat domeniului energiei ... Citeste mai mult..
  • Liviu Ilasi

    Anul acesta, transportatorul national de titei si produse derivate prin conducte si pe calea ferata, a marcat 115 ani de existenta ... Citeste mai mult..
  • Alberto Collamati

    Compania Weatherford International - unul dintre cei mai importanti furnizori, la nivel global, de solutii inovative, tehnologie si ... Citeste mai mult..
  • Virgil Metea

    In contextul agitat al reconfigurarii pietei energetice europene si al scaderii pretului gazelor naturale, am stat de vorba cu domnul Virgil Metea... Citeste mai mult..
  • Mariana Gheorghe

    Despre situatia actuala a pietei petrolului si strategia de sustenabilitate pe termen mediu si lung a companiei am discutat pe larg in cadrul interviului ... Citeste mai mult..
  • Karl Leidenfrost

    Pentru PPS Pipeline Systems, parte a grupului austriac Habau, anul 2000 a marcat inceputul activitatii in Romania. Cum au demarat operatiunile pe ... Citeste mai mult..
  • John L. Knapp

    ExxonMobil Exploration and Production Romania Limited ocupa, in prezent, pozitia de presedinte al Asociatiei Romane a Concesionarilor Offshore ... Citeste mai mult..
  • Iulian Iancu

    Realizarea Uniunii Energetice constituie una dintre prioritatile agendei europene, iar Romania, ca stat membru, si-a asumat o serie de angajamente ... Citeste mai mult..
  • Costel Lungu & Marius Cioaca

    Kraftanlagen Romania, fondata in anul 2007, si-a largit, incepand cu 2014, aria de servicii oferite clientilor, adaugandu-si in portofoliu executia de proiecte pentru intreg sectorul de petrol si gaze, Citeste mai mult..
  • Neil Anthony Morgan

    Modernizarea rafinăriei Petrobrazi, finalizată anul trecut, a marcat un moment de referinţă pentru OMV Petrom. Ce impact a avut acest proces asupra ţintei de profitabilitate, care sunt priorităţilestrategice şi ce buget ... Citeste mai mult..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Interviu cu John L. Knapp

13 Apr 2016

Deblocarea cu succes a resurselor energetice din Marea Neagra necesita investitii semnificative si acces la tehnologii de ultima ora

John Knapp desch 2Biografie John L. Knapp – Presedinte ARCOMN

ExxonMobil Exploration and Production Romania Limited ocupa, in prezent, pozitia de presedinte al Asociatiei Romane a Concesionarilor Offshore din Marea Neagra, fiind reprezentata de John L. Knapp, director general.
John L. Knapp este directorul general al ExxonMobil Exploration and Production Romania Ltd. din ianuarie 2013. Inainte de a ocupa aceasta functie, John L. Knapp a fost director pentru probleme de siguranta, securitate, sanatate si mediu in cadrul ExxonMobil Exploration in Houston, Texas. John L. Knapp are 33 de ani de experienta tehnica si de management cu ExxonMobil si a mai lucrat la nivel international in Egipt, Norvegia si Brazilia.

Asociatia Romana a Concesionarilor Offshore din Marea Neagra (ARCOMN) a luat fiinta relativ recent. Cum a demarat aceasta initiativa si care sunt obiectivele si principalele activitati ale asociatiei?

John L. Knapp: Se stie ca Romania are o istorie lunga si bogata in industria petrolului si a gazelor naturale. Cu toate acestea, nevoia de a infiinta o asociatie specifica pentru industria offshore este justificata de progresul inregistrat de operatiunile din zona romaneasca a Marii Negre, in special in zona de ape de mare adancime. Este nevoie de o asociatie specifica care sa reprezinte companiile implicate in astfel de proiecte de pionierat pentru Romania. Tehnologia moderna permite industriei sa foreze eficient si in siguranta in ape de peste 3000 de metri adancime. In prezent, la nivel international producem hidrocarburi in ape de mari adancimi, lucru imposibil de crezut cu o generatie in urma. ARCOMN considera ca zona romaneasca a Marii Negre este promitatoare, dar si provocatoare in ceea ce priveste potentialul de resurse energetice. In conditii optime de dezvoltare, potentiala productie offshore ar putea avea un rol strategic in viitorul mix energetic al Romaniei.
Totusi, potentiala dezvoltare a acestor resurse implica numeroase provocari, motiv pentru care este nevoie de un cadru de dialog cooperant si initiative proactive ale investitorilor, tertilor si ale Guvernului Romaniei. Pentru concesionarii offshore din zona romaneasca a Marii Negre, activitatile de explorare implica investitii financiare semnificative cu un grad ridicat de incertitudine. Pentru ca aceste provocari sa fie abordate cu succes, este necesar un angajament comun din partea industriei, dar si a autoritatilor. Industria trebuie sa inoveze pentru a asigura solutiile tehnice care sa raspunda provocarilor specifice Marii Negre; sa performeze in conditii de siguranta si protectie a mediului; sa aiba capacitatea si disciplina necesare unei investitii financiare pe termen lung si sa promoveze cele mai inalte standarde in fiecare aspect al operatiunilor desfasurate. Autoritatile trebuie sa asigure un mediu investitional competitiv prin incurajarea oportunitatilor profitabile, deschiderea pietelor si, foarte important, prin asigurarea unui cadru fiscal si de reglementare stabil, in care deciziile de investitii pe termen lung sa poata fi luate cu incredere.
ARCOMN este singura asociatie la nivel national dedicata explorarii si dezvoltarii resurselor de hidrocarburi din zona romaneasca a Marii Negre si este formata din titularii de concesiuni offshore. ARCOMN a luat fiinta in anul 2013 si are, la data prezenta, urmatorii membri: Black Sea Oil & Gas S.R.L., ExxonMobil Exploration and Production Romania Limited, Gas Plus International B.V., Lukoil Overseas Atash B.V., OMV Petrom S.A., Petro Ventures Europe B.V. si SNGN ROMGAZ S.A.
ARCOMN doreste sa sprijine exploatarea potentialului economic din zona romaneasca a Marii Negre, asigurand, in acelasi timp, cele mai inalte standarde de protectie a mediului inconjurator, de sanatate si de siguranta pentru toti cei implicati in activitatile offshore.
Desi reprezentam companii diferite, impartasim aceleasi valori in ceea ce priveste importanta desfasurarii operatiunilor la cele mai inalte standarde profesionale, de siguranta si de responsabilitate fata de mediul inconjurator. Acestea sunt valori esentiale pentru noi si cred ca aceste valori comune reprezinta fundamentul unei colaborari pozitive si constructive. Ne dorim ca asociatia sa fie recunoscuta ca punctul de reper pentru cele mai bune practici in industria offshore de petrol si gaze din Romania. Prin stabilirea unei colaborari de acest gen intre operatorii din zona romaneasca a Marii Negre credem ca, implicit, putem contribui la dezvoltarea economica a tarii. Sectorul energetic este un factor cheie pentru dezvoltarea economica. Capacitatea de productie de hidrocarburi, in combinatie cu pozitia sa geografica asigura tarii un avantaj strategic important ce poate conduce la dezvoltarea Romaniei ca hub energetic regional. Membrii ARCOMN sunt determinati sa sprijine potentialul Romaniei de a-si extinde productia de hidrocarburi.

Care sunt cele mai importante subiecte abordate in cadrul asociatiei?

John L. Knapp: Este important de retinut ca explorarea offshore este o activitate ce implica riscuri investitionale mari. Programele de lucrari efectuate de membrii ARCOMN in zona romaneasca a Marii Negre, in special in zonele de ape de mare adancime, sunt explorari desfasurate in premiera pentru care nu avem inca certitudinea unor dezvoltari comerciale. Coordonarea unor activitati de pionierat de acest gen reprezinta o initiativa majora, care nu ar fi posibila fara o cooperare intre concesionari si suport din partea autoritatilor romane. In acest context, as dori sa spun ca apreciem in mod deosebit colaborarea cu autoritatile implicate in coordonarea operatiunilor, in special Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM), cu care s-a cooperat constant pentru coordonarea si monitorizarea operatiunilor in linie cu practicile internationale.
Proiectele de investitii offshore asumate in zona romaneasca a Marii Negre sunt complexe si sunt caracterizate de o serie de provocari specifice. Intrucat zona romaneasca a Marii Negre este practic un bazin neexplorat, majoritatea proiectelor offshore sunt in faza de explorare. Investitorii isi asuma incertitudinile si costurile asociate activitatilor de explorare, care pot dura zece ani sau mai mult. Aceasta perioada de timp este necesara pentru studii seismice, foraj de explorare, evaluare si confirmare - toate aceste activitati desfasurandu-se anterior productiei.
Investitiile in operatiuni offshore implica tehnologie de ultima generatie si sunt foarte scumpe. Mai mult, dezvoltarile potentiale in zona romaneasca a Marii Negre adauga elemente de complexitate si costuri suplimentare, din cauza limitarilor impuse de accesul echipamentelor si al materialelor prin Stramtorile Bosfor si Dardanele. Datele geologice despre Marea Neagra sunt, inca, limitate. Forarea exploratorie, in special in zonele neexplorate, precum cele in apele de mare adancime din zona romaneasca a Marii Negre, nu prezinta nicio garantie de reusita comerciala, chiar si in contextul investitiilor semnificative anuntate deja. Mai mult, infrastructura de transport in amonte nu exista si este important de retinut faptul ca, in cazul unor decizii finale de investitii, potentialele proiecte de productie de hidrocarburi offshore nu vor beneficia de conductele existente, dimpo­tri­va, ele implica costuri suplimentare necesare pentru con­struc­tia infrastructurii de transport pana la tarm prin conducte submarine, pentru o distanta de aproape 200 de km.
Acestea sunt unele dintre provocarile majore pentru activitatile de explorare, iar in cazul in care forarea exploratorie va confirma descoperiri comerciale de hidrocarburi, se vor adauga provocari suplimentare care trebuie adresate pentru o dezvoltare comerciala optima. Prin activitatile asumate in Marea Neagra, ARCOMN sprijina deplin eforturile Romaniei de dezvoltare a resurselor energetice din Marea Neagra. Cu toate acestea, date fiind costurile mari si perioada de explorare-dezvoltare extinsa, proiectele offshore din zona romaneasca a Marii Negre au un profil de risc investitional specific. Asociatia noastra a subliniat mereu faptul ca stabilitatea si predictibilitatea legislativa, in general, si ale regimului fiscal, in special, reprezinta pre-conditiile unei dezvoltari cu succes a potentialului de resurse energetice in zona offshore a Romaniei. In acest sens, principalul obiectiv al asociatiei este de a promova dezvoltarea unui cadru de reglementare si a unui model de lucru orientat catre minimizarea efectelor neintentionate, dar care pot afecta in mod negativ dezvoltarea potentialului de resurse energetice al Marii Negre.

Ati putea detalia problemele majore cu care se confrunta operatorii din sectorul romanesc al Marii Negre si care credeti ca ar fi cele mai importante masuri pentru atragerea investitiilor in sectorul energetic din Romania?

John L. Knapp: In opinia noastra, orice strategie de atragere de investitii in domeniul energetic ar trebui sa aiba ca obiectiv principal asigurarea unui cadru legislativ stabil si predictibil, incluzand si regimul fiscal; fapt ce s-ar putea realiza prin adoptarea si respectarea unei politici energetice clare si pe termen lung, plus reglementari mai eficiente pentru autoritatile competente.
Din pacate, in ultimii ani in zona fiscala tendinta este ingrijoratoare, existand propuneri si decizii de multiplicare si crestere a taxelor si impozitelor pentru sectorul energetic. Pe langa regimul general de taxare si potentiale modificari viitoare, astfel de initiative au implicatii grave asupra datelor economice pentru proiectele de investitii si, implicit, pentru deciziile viitoare de explorare si dezvoltare a potentialelor zacaminte offshore. In fazele initiale de explorare si testare, proiectele offshore presupun costuri mari si multe incertitudini geologice dupa care, pentru dezvoltarea infrastructurii de productie, este nevoie de investitii suplimentare semnificative pentru o perioada extinsa de timp; toate acestea pana la prima productie cand investitorul obtine primele venituri. Pentru angajarea acestor investitii, investitorii trebuie sa aiba incredere ca termenii agreati raman valabili pe durata concesiunii. Inrautatirea termenilor fiscali, inclusiv discutiile pentru posibile decizii in acest sens, ar putea conduce la un numar de proiecte neeconomice.
O alta preocupare a asociatiei este legata de consecintele nedorite ale unor decizii inopinate. Pentru industria noastra este vital sa avem incredere ca procesul decizional care afecteaza sectorul energetic se bazeaza pe o consultare constanta, eficace si elocventa a partilor interesate, a mediului de afaceri si a investitorilor offshore.
Totusi, trebuie sa remarcam ca sectorul energetic a inregistrat si o serie de realizari importante, iar ARCOMN saluta eforturile guvernului roman de a finaliza Strategia Energetica Nationala si suntem incurajati de recunoasterea acordata sarcinilor care urmeaza a fi implementate, in special alinierea cu legislatia Uniunii Europene (UE). Relevanta acestui document pentru investitori este data de faptul ca Strategia Energetica Nationala ar trebui sa reconfirme obiectivele pe termen lung si prioritatile pentru industria energetica romaneasca. Mai mult, atat pentru investitori, cat si pentru statul roman, este necesara continuarea reformelor legate de cadrul legislativ al pietei energetice prin crearea unei piete integrate, competitive, deschise, inclusiv conectarea pietei energetice romanesti la piata energetica extinsa a UE. Acesti factori sunt foarte importanti pentru atingerea securitatii energetice, iar Romania ar trebui sa continue sa promoveze diversitatea in alimentare si extinderea accesului atat pe piata interna, cat si pe cea externa.
Autoritatile romane au luat masuri importante pentru implementarea cuprinzatoare a directivelor europene, corelate cu legislatia romaneasca existenta. Cu toate acestea, ARCOMN considera ca legislatia relevanta pentru industria de petrol si gaze cuprinde, inca, aspecte care trebuie clarificate. Unele probleme sunt cauzate de formulari ambigue, in timp ce alte situatii presupun modificari in scopul simplificarii, standardizarii si al clarificarii procedurilor birocratice si administrative pentru a reduce povara administrativa asociata cu procesele de autorizare.
In ceea ce priveste activitatile resprezentate de asociatie, as vrea sa mentionez ca date fiind provocarile specifice asociate operatiunilor petroliere din Marea Neagra si, in conformitate cu cele mai bune practici internationale din industrie, legislatia relevanta trebuie sa fie ajustata pentru a facilita o dezvoltare optima a industriei romanesti de hidrocarburi offshore. Prioritatea membrilor ARCOMN este sa se asigure ca toate operatiunile desfasurate in zona romaneasca a Marii Negre sunt efectuate intr-o maniera eficienta si respecta toate regulile de ordin tehnic si cele mai inalte standarde de siguranta si securitate operationala. In conformitate cu cele mai bune practici din domeniu si cu standarde europene, ARCOMN a identificat necesitatea de ajustare a cadrului legislativ national in scopul de a adresa particularitatile activitatilor offshore. In consecinta, ARCOMN a propus autoritatilor un set de solutii legislative menite sa consolideze si sa ajusteze cadrul de reglementare existent, facandu-l astfel mai potrivit pentru a guverna particularitatile complexe ale operatiunilor offshore.
Consideram ca Romania are un important potential energetic si ar putea deveni un furnizor regional de energie. Mai mult, dezvoltarea si utilizarea de noi resurse energetice si tehnologii in mixul energetic al tarii, cum ar fi potentiala dezvoltare a resurselor de hidrocarburi offshore, ar putea contribui la dezvoltarea unor industrii foarte competitive in tara (de exemplu, producerea de echipamente auxiliare, infrastructura, servicii suport etc.). De asemenea, inovatia industriala ar putea fi o solutie la posibilele provocari legate de dezvoltarea si utilizarea noilor resurse energetice. In plus, succesul unei dezvoltari comerciale a resurselor offshore ar asigura o noua sursa de venituri fiscale la bugetul statului roman.
Ca sa concluzionez, as spune ca principala noastra preocupare o reprezinta anunturile autoritatilor privind modificarea cadrului fiscal existent. Investitiile in offshore au nevoie de un mediu fiscal si de reglementare stabil. Trebuie sa se ia in considerare clauzele de stabilitate existente in concesiunile petroliere in vigoare. Stabilitatea si predictibilitatea sunt premise esentiale pentru a pastra un mediu atragator pentru acest fel de investitii. Aceasta este singura modalitate prin care se poate construi un parteneriat favorabil ambelor parti, atat pentru stat, cat si pentru investitorii in operatiunile offshore. Trebuie retinut faptul ca, datorita efectului multiplicator asociat cu industria energetica, orice supra-taxare a sectorului energetic poate avea un impact negativ asupra investitiilor in alte industrii si, implicit, asupra cresterii economice la modul general.

Ministrul Finantelor, Anca Dragu, a anuntat la inceputul lunii martie ca proiectul pentru legea redeventelor va fi discutat, in cateva saptamani, cu operatorii din industria de petrol si gaze si apoi supus dezbaterii publice. De asemenea, ministrul a precizat ca se ia in considerare nevoia de a promova investitiile. Ce amendamente propune ARCOMN in acest sens si care sunt in opinia membrilor prevederile obligatorii ale unei legislatii care sa incurajeze investitorii?

John L. Knapp: In opinia noastra, termenii fiscali pentru industria de petrol si gaze ar trebui sa permita tarii sa obtina o valoare justa pentru resursele sale; sa reflecte toti factorii care au un impact asupra deciziilor de investitii si toleranta la risc a investitorilor la momentul la care se face investitia initiala si ar trebui sa ia in calcul ecuatia valorii totale (securitatea energetica; veniturile indirecte; dezvoltarea potentiala a unor industrii locale noi). La nivel global, majoritatea termenilor fiscali reflecta provocarile ridicate de monetizarea resurselor de hidrocarburi in functie de particularitatile zonei; se recunosc potentialul si provocarile geologice; particularitatile mediului; provocarile tehnice; infrastructura disponibila; provocarile presupuse de recuperarea resursei; provocarile ridicate de transport si acces la piete; valoarea resurselor; riscurile/expunerea financiara.
john knapp 1In lumina tuturor aspectelor explicate deja, ne dorim ca autoritatile romane sa tina cont de faptul ca proiectele offshore din zona romaneasca a Marii Negre au incertitudini specifice si costuri ridicate. Ar trebui sa fie luat in calcul si faptul ca pentru a pastra investitiile curente sau pentru a atrage noi investitii, un regim fiscal ar trebui sa fie nu doar stabil, ci si competitiv. Daca am compara Romania cu zone deja dezvoltate la nivel global offshore, proiectele din Marea Neagra sunt caracterizate de provocari mult mai mari asociate fazelor de explorare si dezvoltare. Atunci cand ne referim la si comparam cu regimurile fiscale aplicabile altor tari, aspecte precum maturitatea zonei, infrastructura si provocarile de ordin tehnic trebuie sa fie luate in calcul pentru a concluziona daca nivelul general de taxare este unul optim.
Este total justificat sa abordam provocarile specifice asociate cu activitatea offshore, iar, in acest context, stabilitatea si predictibilitatea sunt premise esentiale pentru a pastra un mediu atragator pentru investitii. Drept urmare, orice crestere a nivelului de taxare, extindere a ariei sau modificarea perioadei de timp aplicabile unui instrument fiscal vor avea un impact negativ asupra viabilitatii economice pe termen lung a operatiunilor curente si a investitiilor planificate, mai ales ca toate aceste investitii sunt bugetate si programate cu mult timp inainte.
Orice majorare a nivelului total de taxare in vigoare la momentul investitiei initiale ar compromite increderea investitorilor in stabilitatea pe termen lung a mediului fiscal si de reglementare si ar fi vazuta ca punitiva pentru acele companii care si-au asumat deja riscul si au facut investitiile necesare pentru a avansa cu explorarea offshore din Romania. In plus, o astfel de decizie ar descuraja explorarea si dezvoltarea altor zone offshore si poate creste riscul de a avea zacaminte abandonate, date fiind si provocarile tehnice si geologice specifice.
Pe de alta parte, opinia noastra este ca pastrarea nivelurilor generale curente de impozitare va incuraja potentiale dezvoltari de noi productii offshore fara a afecta negativ veniturile bugetare pe termen scurt sau mediu, dimpotriva pe termen mediu spre lung, in cazul dezvoltarii, ar exista un impact pozitiv. Un cadru fiscal si de reglementare optim de incurajare a dezvoltarii de noi productii va asigura venituri suplimentare la buget prin adaugarea unor volume suplimentare pe piata. Parerea noastra este ca magnitudinea investitiilor specifice proiectelor offshore va avea un impact pozitiv si asupra economiei romanesti in general.
In concluzie, recomandam autoritatilor romane sa ia in calcul toate circumstantele specifice pentru industria offshore. De asemenea, ARCOMN incurajeaza Guvernul Romaniei sa dezvolte o solutie de evitare a eventualelor efecte negative asupra dezvoltarii potentialului de resurse energetice al Marii Negre.

O alta propunere legislativa anuntata in dezbatere publica este proiectul de lege privind siguranta operatiunilor petroliere si gaziere offshore, pentru a transpune prevederile Directivei 2013/30/UE in legislatia romaneasca. Care este pozitia asociatiei cu privire la proiectul de lege?

John L. Knapp: Politica asociatiei in ceea ce priveste siguranta si mediul este una ferma, iar pentru desfasurarea operatiunilor din Marea Neagra ne-am angajat la respectarea unor standarde de operare ridicate. Membrii asociatiei respecta toate cerintele de mediu si de reglementare aplicabile. Adoptarea unui sistem de reglementare care sa garanteze standarde de mediu si de siguranta eficiente si adecvate si care sa optimizeze impactul asupra industriei ar trebui sa reprezinte un obiectiv comun atat pentru autoritatile de reglementare, cat si pentru partile interesate. In baza vastei experiente acumulate la nivel mondial, membrii asociatiei considera ca autoritatile romane au facut pasi semnificativi catre o implementare eficienta a Directivei 2013/30/UE in legislatia nationala. Cu toate acestea, consideram ca cel mai recent proiect contine, inca, aspecte care trebuie clarificate inainte de a se lua o decizie finala. Intelegem ca autoritatile vor aborda toate aspectele semnalate de industrie cu privire la riscul unor situatii administrative neproductive, cum ar fi evaluarea reglementarilor si a cerintelor de raportare in vigoare si evitarea crearii unor procese administrative suplimentare sau, in anumite cazuri, dublarea acestora; corelarea cu legislatia si regulamentele existente. Mai mult, intentia de infiintare a unei autoritati de monitorizare trebuie sa fie sustinuta de un cadru foarte clar de organizare, care sa stabileasca resursele necesare pentru indeplinirea competentelor, astfel incat sa se asigure un model de lucru optim pentru toate partile implicate.

In continuarea discutiilor privind seria initiativelor relevante pentru industrie, ce ne puteti spune cu privire la noua strategie energetica nationala? Ce sugestii si propuneri a transmis asociatia in cadrul discutiilor consultative pentru elaborarea strategiei?

John L. Knapp: Data fiind tendinta de declin natural a productiei locale de hidrocarburi, dezvoltarea unor surse noi de productie reprezinta un imperativ economic si de securitate energetica. Romania are nevoie de o Strategie Energetica pe termen lung. Cu toate acestea, documentele prezentate in dezbatere publica, pana in prezent, includ relativ putine detalii referitoare la o strategie sau un plan de actiune pe care Romania intentioneaza sa il urmeze pentru a implementa schimbarile necesare. In opinia noastra, strategia energetica a unei tari ar trebui sa acopere trei obiective la fel de importante pentru securitatea energetica:

Securitatea in aprovizionare – Asigurarea de surse de energie fiabile si diverse. Acest lucru este diferit de independenta energetica si depinde foarte mult de accesul la diferite piete si comertul transfrontalier. In acest sens, consideram ca planurile Transgaz de dezvoltare a retelei de transport trebuie sa fie incluse in proiectul final al strategiei.

Accesibilitatea - Asigurarea accesului la surse de energie la preturi competitive. Alaturi de securitatea in aprovizionare, accesibilitatea depinde si ea de comertul transfrontalier, permitand pietei sa acceseze produse energetice la costuri cat mai atractive. Acest aspect este deosebit de important, data fiind nevoia de investitii in sectorul energetic romanesc pentru a asigura o modernizare eficienta si eficace a infrastructurii energetice nationale. In paralel, exista o nevoie de a avea un plan bine structurat pentru protectia consumatorilor vulnerabili si incetarea subventionarii preturilor energiei pentru intreaga populatie. Astfel de politici reduc capacitatea de a atrage investitori si noi participanti pe piata.

Sustenabilitatea - Incurajarea productiei de energie si promovarea reducerii emisiilor de carbon. In opinia noastra, utilizarea tehnologiilor de generare de energie bazate pe combustibili curati si foarte eficienti, precum gazele naturale, conduce in mod indiscutabil la reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera asociate industriei producatoare de energie. Cu toate acestea, este imperativ ca toate sursele de energie sa poata concura pe baze egale.
Mai mult, strategia energetica a unei tari trebuie sa abordeze mai multe scenarii de evolutie a cererii de energie, inclusiv scenarii in care cererea ramane la fel sau scade. Este important ca politica energetica a Romaniei sa se refere atat la furnizare, cat si la cerere. Eficienta energetica este in mod cert prima optiune atunci cand se cauta modalitatile cele mai eficiente de a reduce costurile energetice, insa orice politica trebuie sa aiba drept obiectiv asigurarea unei furnizari de energie sigure si sustenabile, pe langa promovarea de resurse energetice diversificate si accesibile.
Totusi, provocarile sunt asociate identificarii celei mai eficace combinatii de masuri care sa permita optimizarea consumului, pe de o parte si sustinerea generarii de energie, pe de alta parte. Se are in vedere combinatia optima intre pro­movarea unui mix de resurse folosite in mod eficient si utilizarea de tehnologii moderne. In opinia noastra, cele mai eficace politici energetice sunt cele transparente, previzibile, bazate pe o analiza a costurilor si beneficiilor si care permit preturilor de piata si concurentei sa determine solutiile si in­vestitiile necesare pentru a raspunde nevoilor societatii la un pret cat mai accesibil. Mixul de generare de energie necesar pentru a echilibra un mediu competitiv la nivel in­ter­national si o economie nepoluanta ar trebui sa se bazeze pe o varietate de combustibili care sa considere beneficiile si limitarile fiecaruia. Pentru adoptarea unei politici eficiente tre­buie sa se aiba in vedere, in mod transparent, costurile totale.
Exercitiul adoptarii unei strategii energetice ar putea conduce, speram noi, la proiectarea celui mai potrivit mix de resurse energetice si tehnologii pentru Romania, luand in considerare totalitatea resurselor energetice disponibile si potentiale, dar si costurile de mediu asociate incepand cu combustibilii fosili si terminand cu energia regenerabila si cea nucleara. Sa nu uitam ca energia pe care o folosim astazi este produsul deciziilor de investitii si al planificarii asumate cu zeci de ani in urma, iar energia pe care o vom folosi maine va fi produsul deciziilor pe care le luam astazi. Dezvoltarea de politici energetice ar trebui sa reflecte o analiza pe termen lung si sa implice toti participantii din lantul energetic. Romania are o agenda energetica ambitioasa si are nevoie de proiecte de investitii importante, context in care salutam faptul ca in procesul de discutie pentru politicile energetice sunt implicati atat furnizorii - transportatorii, cat si agentiile guvernamentale relevante.john knapp 2Diversitatea furnizarii este un alt factor foarte important ce poate fi sprijinit printr-un climat investitional atragator, cu politici stabile, in special cele fiscale si de reglementare, care sa ajute companiile sa planifice pe termen lung si sa identifice noi oportunitati de investitii care pot avea impact pozitiv in cresterea economica. Diversitatea inseamna si diversitate geo­grafica si consideram ca statele sunt avantajate cel mai mult atunci cand incurajeaza comertul international deschis si accesul la o piata libera, astfel incat energia sa poata ajunge usor acolo unde este cerere, iar competitia sa asigure preturi accesibile.

Daca este dezvoltata, se asteapta ca productia offshore din Marea Neagra sa joace un rol strategic in viitorul mix energetic al Romaniei. Puteti rezuma factorii de succes pentru dezvoltarea noilor resurse offshore de hidrocarburi din zona romaneasca a Marii Negre?

John L. Knapp: Asociatia noastra crede in potentialul energetic al Romaniei si in posibilitatea tarii de a deveni un furnizor regional de energie. Prin operatiunile desfasurate in Marea Neagra sprijinim dezvoltarea resurselor energetice ale Romaniei. Totusi, deblocarea cu succes a resurselor energetice din zona romaneasca a Marii Negre implica investitii semnificative si acces la tehnologii de ultima ora. Cum am mentionat in discutiile anterioare, consideram ca este important sa reiteram faptul ca proiectele de investitii in operatiuni petroliere offshore sunt complexe si se diferentiaza printr-o serie de caracteristici specifice:

Perioada de investitii extinsa este un element specific industriei offshore. Dupa cum am mentionat, etapa de explorare pentru operatiunile offshore din Marea Neagra dureaza cel putin zece ani, perioada necesara pentru studii seismice, foraj de explorare, evaluare si confirmare. Toate aceste activitati sunt necesare inainte de a determina cel mai bun model de dezvoltare economica, iar investitorii isi asuma toate riscurile si costurile asociate. Daca descoperirile sunt viabile din punct de vedere comercial, etapa de dezvoltare pentru infrastructura de productie necesita o perioada suplimentara de timp.

Incertitudinile asociate explorarii sunt, de multe ori, ignorate. Dupa cum stiti, nu exista inca nicio decizie comerciala pentru niciun proiect nou offshore. Abia in 2012, sonda Domino 1 forata de ExxonMobil si OMV Petrom a confirmat prima descoperire de gaze pentru zona de mare adancime a Marii Negre.

Zona romaneasca a Marii Negre implica provocari tehnice particulare asociate coroziunii specifice apelor adanci anoxice din Marea Neagra, dar si topografiei solului marii. Mai mult, se adauga costuri suplimentare din cauza accesului dificil prin Stramtorile Bosfor si Dardanele.

Nu exista infrastructura de transport in amonte in Marea Neagra. Dupa cum am mentionat mai devreme, in cazul confirmarii volumelor comerciale, proiectele aflate in curs de desfasurare nu vor beneficia de conductele existente, ci, din contra, vor adauga costuri pentru constructia de conducte submarine prin care sa se transporte gazul la tarm.
Pentru o dezvoltare de succes, toate aspectele mentionate mai sus trebuie sa fie recunoscute si reflectate in mod adecvat in cadrul legislativ romanesc.

john knapp 3In opinia noastra, dimensiunea investitiilor si timpul extins de derulare a investitiei initiale, circumstantele dificile de ordin geologic si tehnic si incertitudinile pe care le implica astfel de investitii justifica stimularea investitiilor in operatiunile petroliere offshore, in scopul de a mentine competitivitatea termenilor fiscali si un nivel optim pentru beneficiile cumulate ale statului. Investitorii isi vor asuma aceste investitii semnificative si pe termen lung doar daca regimul fiscal si de reglementare este adecvat, stabil si clar si daca oportunitatea, raportata la alte oportunitati disponibile pentru ei in alte regiuni, este competitiva. Asadar, trebuie sa se confirme o legislatie adecvata pentru a facilita dezvoltarea cu succes a industriei romanesti de hidrocarburi offshore. Asociatia noastra considera ca termenii fiscali ai licentelor offshore (cei aflati in vigoare la momentul acordarii unei licente) trebuie sa fie respectati si sa ramana neschimbati, intrucat sunt in concordanta cu incertitudinile geologice si provocarile tehnice existente in momentul deciziei initiale de investitii.
Este evident ca activitatile de explorare sunt vulnerabile in fata socurilor fiscale. Exemple din practica globala arata ca majorarile ratelor de impozit pot avea un impact aproape imediat asupra sumelor investite in explorare. Un exemplu relevant pentru tarile UE este modelul “Decommissioning Relief Deed” din Regatul Unit, scutirea fiind garantata de stat. Sistemul de scutire este garantat prin intermediul unui contract incheiat intre guvern si fiecare societate in parte. Sistemul a fost implementat pentru a spori certitudinea pentru investitiile facute in operatiuni petroliere in platoul continental al Regatului Unit.
Capitalul disponibil pentru activitati de explorare este foarte mobil si poate fi mutat rapid in alte parti ale lumii. In absenta stabilitatii fiscale, intentia guvernului de a incuraja investitiile viitoare in offshore ar fi afectata in mod direct si negativ de riscul ridicat de modificare a impozitelor.

In ultimii ani am vazut o serie de anunturi care spun ca rezultatele campaniilor de foraj de explorare din Marea Neagra sunt incurajatoare. In baza datelor colectate pana in prezent, care sunt estimarile legate de potentialele rezerve de hidrocarburi in zona romaneasca a Marii Negre?

John L. Knapp: Partea romaneasca a Marii Negre este o zona promitatoare, dar si provocatoare in ceea ce priveste resursele energetice potentiale. Exista o serie de proiecte offshore in Romania, insa majoritatea sunt inca in faza de explorare si, desi s-au facut unele descoperiri, nicio descoperire importanta nu a mai fost declarata viabila din punct de vedere comercial de la inceputul anilor 1980.
Pentru apele de mica adancime (< 100 m), confirmarile existente sunt caracterizate ca fiind relativ mici. In ciuda provocarilor ridicate de dezvoltarea economica a unor proiecte de acest gen, toate elementele specifice mentionate mai sus fac ca operatiunile offshore din Marea Neagra sa aiba un cost substantial mai mare si sa implice riscuri tehnologice si operationale semnificative.Untitled 1
Pentru apele de mare adancime, desi activitatile de explorare de pana acum au aratat prezenta gazelor naturale, nu au fost confirmate inca rezerve de hidrocarburi viabile din punct de vedere comercial. Operatiunile in apele de mare adancime implica utilizarea unor tehnologii si procese sofisticate, aduse pentru prima oara in Romania. Avem nevoie de mai mult timp pentru a evalua datele colectate pana in prezent.
In concluzie, membrii ARCOMN raman incurajati de descoperirile facute pana in prezent in Marea Neagra, insa trebuie sa colectam si/sau sa interpretam date suplimentare, sa evaluam aspectele tehnice si economice, pentru a putea confirma dimensiunea resurselor si viabilitatea comerciala a proiectelor, ca sa putem merge mai departe in etapa de dezvoltare.

In acelasi timp, investitiile in campaniile de explorare din Marea Neagra au atins cifre impresionante, ca sa nu mai vorbim de sumele necesare pentru exploatare si de paleta larga de riscuri asumate. Cum se justifica toate acestea?

John L. Knapp: Explorarea offshore este o afacere care implica riscuri importante si cu siguranta nu ofera nicio garantie pentru succes. Totusi, in industria noastra, incertitudinile si riscul sunt inseparabile de performanta si, mai degraba decat a fi de dorit sau de nedorit, sunt pur si simplu un mod de lucru necesar. Sa ne asumam riscuri este un pas necesar pentru a raspunde nevoilor societatii de a avea acces la surse de energie fiabile si convenabile. Cu toate acestea, intelegerea riscului in diferitele sale forme este cea mai importanta parte in dezvoltarea cu succes de noi productii offshore de energie. Pana in prezent, partea romaneasca a Marii Negre a atras investitii semnificative, in valoare de peste 2 miliarde de dolari doar in activitati de explorare. Cifrele sunt impresionante, insa toata activitatea desfasurata pana in prezent a fost absolut necesara pentru a intelege geologia Marii Negre, in special in zona de ape de mare adancime, care este practic un bazin neexploatat cu doar cateva sonde forate pana in prezent si cu un numar limitat de descoperiri. Abia in anul 2012, Romania a confirmat primele descoperiri de gaze naturale in apele de mare adancime din Marea Neagra. Datorita complexitatii geologice, se impune forarea mai multor sonde de explorare care sa asigure colectarea tuturor datelor necesare pentru a evalua cat mai bine si pentru a determina viabilitatea comerciala. Programele de explorare pentru perimetrele offshore presupun cativa ani pentru foraj de explorare, evaluare si confirmare inainte de stabilirea celui mai bun scenariu de dezvoltare. Pentru membrii asociatiei acest proces presupune o investitie financiara semnificativa, cu un risc considerabil.
Tin sa reiterez faptul ca titularii de concesiuni offshore considera ca partea romaneasca a Marii Negre este o zona promitatoare, dar si provocatoare in ceea ce priveste dezvoltarea potentialelor resurse energetice. Daca este dezvoltata cu atentie, zona offshore ar putea juca un rol strategic pentru productia viitoare a Romaniei si ar asigura o noua sursa de venituri fiscale pentru statul roman, cu real potential de efect multiplicator pentru economie. In cazul fericit al luarii deciziilor finale de investitie, Romania ar putea avea prima dezvoltare de astfel de proiecte in intreaga zona a Marii Negre.

Ce ar putea impiedica o dezvoltare a potentialelor resurse offshore?

John L. Knapp: Romania se afla intr-o situatie unica, bine pozitionata pentru a atrage investitiile necesare in sectorul de petrol si gaze. Exista o crestere vizibila a numarului investitorilor in zona upstream, cu parteneriate relevante intre companii autohtone si straine. Companii importante de stat din sector inregistreaza imbunatatiri vizibile si rezultate financiare pozitive. Cred ca putem spune ca, in ultimii ani, am observat o crestere a increderii in potentialul de finantare disponibil pentru realizarea investitiilor in infrastructura necesara potentialelor dezvoltari offshore. Toti acesti factori ar trebui sa sprijine potentialul Romaniei de a-si asigura o diversitate in aprovizionarea cu energie. Cu toate acestea, exista doua domenii majore de ingrijorare, care ar putea avea un efect negativ. In primul rand, orice revizuire a termenilor contractuali conveniti ar putea pune in pericol aceasta perspectiva pozitiva, iar in al doilea rand autoritatile trebuie sa faca in mod proactiv imbunatatirile de reglementare necesare pentru a permite constructia si dezvoltarea optima a infrastructurii necesare unor proiecte energetice offshore. In timp ce investitorii isi asuma riscurile asociate incertitudinilor geologice, tehnice si financiare - exista foarte putina toleranta la riscurile de reglementare si orice obstacol in acest sens ar putea avea drept consecinta limitarea sau re­tragerea investitiilor din upstream. Pe termen mediu si lung, un astfel de rezultat ar afecta interesele economice ale tarii.
Pentru a avea succes, autoritatile si industria trebuie sa colaboreze pentru a gasi modalitati eficiente de extindere a productiei, cresterea eficientei energetice si reducere a impactului asupra mediului. Industria trebuie sa inoveze, sa functioneze in conditii de siguranta si de protectie a mediului; sa investeasca optim si pe termen lung, sa respecte cele mai inalte standarde de operare. Guvernele trebuie sa asigure un mediu de investitii atractiv prin incurajarea oportunitatilor profitabile, sprijinirea pietelor deschise, competitive si, mai presus de toate, oferind un mediu stabil in care deciziile de investitii pe termen lung pot fi facute cu incredere.

Share this post

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  • Toate
  • Analiza
  • Interviu
  • Petrol & Gaze
  • Default
  • Titlu
  • Data
  • Aleator
Incarca mai mult "tine SHIFT key pentru a incarca tot" Incarca tot